Sommaren 1965

Sommaren 1965 i Søndre Isortoq-området

19650628GrlSikorsky61

Sikorsky helikopter

Sommaren 1965 tog resan från Finland till arbetsfältet på Grönland ett tiotal dagar. I Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq) väntade vi ett antal dagar på att få plats på Grønlandsflys stora Sikorsky-61 helikopter för transport till Sukkertoppen (Maniitsoq). Där hade vi möjlighet att bekanta oss nästan en vecka med vardagslivet i den livliga hamnstaden med sin fiskfabrik och cirka 2000 invånare innan vi kunde fortsätta med expeditionens helikoptrar till det nya undersökningsområdet.

19650802CentralCamp

Centrallägret låg 400 m över havet, 20 km från fjorden.

Centrallägret hade 1965 etablerats i ett område som kallades Søndre Isortoq 65 km öster om Sukkertoppen (Maniitsoq). Intresset för området baserade sig på observationer och provtagning av nickel- och kopparhaltiga malmindikationer som gjorts föregående sommar. Vi var ett tiotal geologer och några geofysiker. Huvudansvarig för verksamheten var Leijo Keto. Vid lägret fanns en Bell och en Alouette helikopter med svenska piloter och norsk mekaniker. Dessutom utfördes geofysiska flygmätningar i området med ett Cessna-plan, som hade Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq) som bas 170 km norrut. Piloten på Cessnan var den legendariska flygaren Matti Siimes, som hade flugit planet ensam över Atlanten till Grönland. Vid slutet av säsongen gjorde planet en extra lång tur söderut längs kanten av inlandsisen och påträffade en stor magnetisk anomali som senare visade sig vara den stora järnmalmen Isua (Isukasia).

19650711QuagssukDig

Leijo hackar, Jens gräver och Reinholdt borrar för provtagning av nickelmalmen vid Quassuk.

Tillsammans med Jens från Danmark skickades jag till olika lokaliteter i området för detaljkartering och provtagning av rosthorisonter och sulfidmineraliseringar i samband med basiska och ultrabasiska bergarter såsom norit och peridotit. Proven visade ofta förhöjda nickelvärden och ibland mycket höga. Förflyttningarna mellan de olika lägerplatserna skedde med helikopter, vanligen via huvudlägret så att man fick tillfälle att bada bastu, träffa kolleger, spela volleyboll och avnjuta en måltid tillagad av kockarna. En gång fick vi besök av grönlandsministern Carl P. Jensen med fru på huvudlägret.

19650819Cessna

Cessnan landar på provisoriskt flygfält.

När fältsäsongen började komma mot sitt slut övervägdes olika logistiska lösningar för hemtransporten. Det var först meningen att Cessnan skulle landa vid lägret och transportera oss till Søndre Strømfjord. Platsen visade sig dock för farlig för landning, men en lämpligare slätt hittades lite längre bort dit vi fördes med helikopter. Sedan kom Cessnan med Matti Siimes vid spakarna och landade mitt i ödemarken. Vi steg ombord med våra kappsäckar och planet kom upp i luften. Vi flög norrut över fjordar och glaciärer och landade lyckligt på den stora flygplatsen strax norr om polcirkeln.

19650829CessnaOut

Cessnan lastades av i Norrköping.

Från Søndre Strømfjord transporterades sedan expeditionens personal och utrustning till Europa med ett DC-7C flygplan från Shannon Air. Hilppa hade råkat fotografera samma plan på Shannon Airport föregående år då hon liftade på Irland. Bokstaven C i planets typbeteckning betyder Cargo-versionen, som har en större lastlucka baktill på vänstra sidan. För att få Cessnan och helikoptrarna att rymmas in i flygplanet måste dock deras vingar, propellrar och rotorer skruvas bort. Till sist rymdes vi alla med i planet, som luktade lite häst för att den föregående lasten hade varit arabiska fullblodshästar till Irland. Först landade vi Bergen, där vi lossade av Bell-helikoptern, och fortsatte till Norrköping, där Alouette-helikoptern och Cessnan lyftes ut, och därefter flög vi i det halvtomma planet till Köpenhamn för att kvittera ut en del av sommarens inkomster.

Sedan skulle vi återvända till Finland för att delta i en geologisk exkursion till Spanien, men Kauko, Seppo, Esko och jag flög istället till Paris och åkte tåg till Barcelona, där vi anslöt oss till det övriga exkursionssällskapet.

-> Sommaren 1970 i Søndre Isortoq-området


Mera bilder från sommaren 1965:

19650702Sukkertoppen

Sukkertoppen/Maniitsoq hade just fått sina första höghus.

19650629Sukkertoppen

Vid hamnen.

19650704CCampHelis

Vid centrallägret fanns en Bell och en Alouette helikopter.

19650704Chemlab

Vid centrallägret hade vi också ett enkelt kemiskt laboratorium.

19650705QuagssukGeoph

Geofysikerna gjorde mätningar längs linjer över malmindikatorerna.

19650706CampMove

Geofysikernas lägerplats.

19650710DinnerJensG

Jens äter middag i aftonsolen …

 

19650710Sliding

… och roar sig sedan med att åka utförsbacke på luftmadrass.

19650715TentView

Utsikten genom tältöppningen.

19650720Helovuor2

Malmkonsulten Helovuori anlände från Finland

19650801GrlMinistern

Grönlandsministern Jensen besökte oss också.

End of field season

Fältsäsongen är slut och tälten tas ner i morgonbrisen.

19650819waiting

I väntan på flyget …

19650819SukkertIceCap

Med Cessnan flög vi över Sukkertoppen Ice Cap.

19650824CessnaDemont

Cessnan skulle sedan demonteras för att rymmas in i Shannon Airways DC-7C.

19650827ShannonAirDC7C

Shannon Airways DC-7C  i  Söndre Strömfjord / Kangerlussuaq.

19650827xHilppaShannon1964

Samma plan hade fotograferats av Hilppa föregående sommar på Shannon Airport.

19650829CessnaOut

Cessna-planet lastades av i Norrköping i Sverige.

19650829HeliOut

Alouette-helikoptern lastades också av i Norrköping

Plenty of space in plane to Copenhagen

Det blev sedan gott om plats för oss i flyget när vi fortsatte till Köpenhamn.

 

-> Sommaren 1970 i Søndre Isortoq-området